Telefonia internetowa Inne nazwy: VoIP, Voice over IP
Technologia pozwalająca wykorzystać istniejące łącza internetowe do nawiązywania połączeń telefonicznych. Jak wskazuje nazwa, do transmisji wykorzystywany jest protokół IP.
Telefonia internetowa ma przewagę nad tradycyjną telefonią stacjonarną pod względem niższych kosztów połączeń (rozmowy między abonentami tego samego operatora VoIP są najczęściej bezpłatne) i utrzymania, mobilności oraz większej niezależności od operatorów. Przy tym jest jednak bardziej podatna na błędy połączeń, wymaga również posiadania specjalnego oprogramowani lub sprzętu.
Z telefonii VoIP można korzystać przy pomocy specjalnego oprogramowania (wówczas konieczne jest, aby komputer był włączony do obsługi połączeń) lub urządzenia typu bramka IP (umożliwia podłączenie tradycyjnego telefonu) lub też typowego telefonu IP.
Warunkiem koniecznym do korzystania z VoIP jest posiadanie stałego łącza do Internetu o dobrych parametrach. Największym problemem związanym z telefonią internetową jest jakość rozmów zależna w dużej mierze właśnie od jakości połączenia internetowego. W razie zbyt wolnego połączenia mogą pojawić się zniekształcenia (tzw. jitter) i opóźnienia (lag). W skrajnych przypadkach może to całkowicie uniemożliwiać rozmowę.