Programmatic Inne nazwy: Programmatic buying
Zautomatyzowany system zakupu powierzchni reklamowych w Internecie umożliwiający dotarcie z przekazem (najczęściej personalizowanym) do określonej grupy, a nawet konkretnego klienta ("śledzonego" za pomocą tzw. cookies).
Reklamodawcy i wydawcy (serwisy oferujące powierzchnie reklamowe) korzystają z automatycznej platformy aukcyjnej, za pomocą której prowadzona jest w czasie rzeczywistym sprzedaż wyświetleń pojedynczych reklam lub całych kampanii.
Taki model zakupów określany jest mianem RTB (Real Time Bidding), a uczestnicy transakcji podzieleni są na DSP (Demand Side Platform) - stronę popytową (reklamodawców) oraz SSP (Supply Side Platform) - stronę podażową (wydawców).
Dzięki automatyzacji oraz dostępnych opcjach personalizacji i optymalizacji procesu zakupu powierzchni reklamowych możliwy jest m.in. retargeting czyli docieranie do klientów, którzy wcześniej wykazali zainteresowanie marką lub produktem (np. wchodząc na stronę internetową), co skutkuje przykładowo wyświetleniem stosownej reklamy w aktualnie czytanym artykule lub wynikach wyszukiwania.