Grafika wektorowa Inne nazwy: grafika obiektowa
Metoda tworzenia obrazu przy pomocy figur geometrycznych (dla grafiki dwuwymiarowej) lub brył (dla 3D), których właściwości (m.in. rozmiar, kształt, grubość linii, położenie względem siebie oraz układu odniesienia) opisane są za pomocą matematycznie zdefiniowanych parametrów.
Oczywiście nie oznacza to, że konieczne jest "ręczne" pisanie matematycznych zależności w celu uzyskania obrazu (chociaż jest możliwe), ponieważ istnieją aplikacje pozwalające na wygodne tworzenie tego rodzaju grafiki (Corel Draw, Adobe Illustrator, Inkscape i inne).
W odróżnieniu od grafiki rastrowej obraz wektorowy jest w pełni skalowalny. Oznacza to, że taki obraz może być dowolnie powiększany lub pomniejszany bez utraty jakości.
Inną zaletą jest na ogół mniejszy rozmiar pliku wektorowego względem innych rodzajów obrazów. Wadą natomiast jest niezdatność tego rodzaju grafiki do przechowywania treści fotograficznych.
Najczęściej grafika wektorowa stosowana jest w projektowaniu logo, wykresów, schematów, planów, map, komiksów lub innych podobnych form graficznych.