M-commerce Inne nazwy: handel mobilny
Termin utworzony w drodze wydzielenia z e-commerce technologii sprzedaży za pośrednictwem urządzeń mobilnych (telefonów komórkowych i innych). Podstawowym kanałem komunikacji jest tutaj SMS.
Do usług z zakresu m-commerce należą między innymi:
- rezerwacja (np. miejsc w kinie) oraz sprzedaż biletów (również w komunikacji miejskiej oraz kart parkingowych - takie rozwiązanie funkcjonuje np. w Poznaniu),
- wszelkie aplikacje pobierane na telefon (dzwonki, gdy, tapety),
- usługi zależne od lokalizacji (jako że możliwe jest ustalenie przybliżonego geograficznego położenia telefonu komórkowego, jest również możliwe przesyłanie ofert związanych z lokalnymi promocjami czy ofertami specjalnymi),
- serwisy informacyjne (wiadomości, informacje o stanie dróg, pogodzie, akcjach giełdowych)
- mobile banking (dostęp do serwisu transakcyjnego banku za pomocą tel. komórkowego)
Płatności mogą odbywać się przy pomocy:
- numerów typu SMS Premium,
- kart kredytowych/płatniczych,
- w postaci "doliczenia" do miesięcznego rachunku za usługi telekomunikacyjne (abonament telefoniczny),
- mikropłatności (serwisy typu PayPal).